?Cramerl’rutsch 5/16/2012 12:23 Page 3

@7

Gisela Cramer/Ursula Prutsch (eds.)

i Américas unidas!

Nelson A. Rockefeller’s Office
of Inter-American Affairs (1940-46)

IBEROAMERICANA * VERVUERT * 2012



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 Page 181

@7

Chapter 5

Fighting for the Soul of the Mexican Press:
Axis and Allied Activities during
the Second World War®

José Luis Ortiz Garza

This chapter explores the efforts undertaken by the U.S. Department of State
and the Office of Inter-American Affairs (OIAA) to exert control over the
Mexican press during the Second World War. As in other parts of the region,!
cooperation between the Department of State and the OIAA was marked at
times by intense competition that hampered operations in the informational
and other fields of activity. However, these two organizations finally arrived
at a successful formula whereby the U.S. Embassy assumed tight control over
all propaganda activities within Mexican territory.

As this contribution will make clear, however, the United States was not
the only power to interfere with the Mexican press. Toward the beginning
of World War II, Nazi Germany had established an extensive and highly effi-
cient propaganda apparatus that had made considerable inroads into Mexico’s
mass media. Yet, by and large, such inroads into the press had been checked
by the Mexican government and by Franco-British counterpropaganda orga-
nizations well before the OIAA appeared on the scene. This tactical success
on the propaganda front, of course, did not prevent broad segments of Mexi-
can public opinion and many editors from continuing to have anti-American
and anti-Allied leanings. To print such opinions, however, became increas-
ingly difficult as the combined thrust of the U.S. State Department and the
OIAA, by means of economic threats and/or substantial rewards, was able to
sway the Mexican press into compliance.

For the history of the Mexican press, the war years represent one of its
darkest chapters. Its servility, unethical practices and shortsightedness pro-
vided a fertile soil for the political interests of the belligerent countries, espe-
cially for the British and Americans. The press abounded with foreign pro-
paganda disguised as information, while foreign currency was flowing in and
swelling its coffers.

181



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 182

@7

182 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

Toward the end of the war, the OIAA’s well-oiled communication ma-
chinery was no longer concerned about Axis activities, but about propaganda
undertaken by the British and Soviet governments with a view to postwar in-
terests. Such concerns help explain why the Americans continued to bribe the
Mexican press, maintained an agency of “stooge” writers and financed other
covert means even after the Nazi threat had waned.

The Mexican press during the early forties

In 1940, Mexico had a population of roughly twenty million, of which less
than fifty percent could read and write. Mexico’s print media were highly
concentrated in regional terms. The capital’s leading commercial newspapers
were El Universal, Excélsior, Novedades and La Prensa. Two other morning
papers, El Nacional and El Popular, were organs of the government party,
the Partido de la Revolucion Mexicana (PRM), and of the labor union’s Con-
federacion de Trabajadores de México (CTM), respectively. The publishers
of El Universal and Excélsior, also had afternoon newspapers, E/ Universal
Grdfico and Ultimas Noticias. In the provinces there were approximately 130
newspapers, which were classified by the U.S. Embassy as “small” (83) and
“intermediate-sized” (41).2 Additionally, U.S. media surveys detected a flurry
of “small publications, usually of a very short life, but sometimes very pre-
tentious,” which “live entirely on the money which they are able to extract
from government officials, from business firms, and from private individu-
als. They live because of the vanity or selfish interests of certain individuals.
Their circulation is extremely limited and usually non-paid. Their influence
is invariably nil.”3

For these reasons, and contrary to the practices of the German and
Franco-British propagandists, the Americans decided in mid-1942 not to sub-
sidize the press so as to influence their editorial policy (a promise they would
not comply with in the following months). At that time they decided that the
Mexican mass media were to “be dealt with a strong hand as they are not above
using threats and indirect blackmail.” The Americans would concentrate on
the established papers in and outside the capital and for this reason they set
up a local agency for free-of-charge distribution of features, photographs and
editorials.’

With regard to magazines, by the early 1940s there were about one hun-
dred in Mexico of which thirty — the ones published in the capital — were con-



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 183

@7

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 183

sidered to be of some importance by the Allied media analysts and five were
deemed really influential: Hoy, Todo, Sucesos, Tiempo and Marnana.* The U.S.
Embassy included two further magazines, both referred to as anti-American,
anti-Allied and thus “dangerous”: La Reaccion and La Nacién. La Reaccion
had a relatively large circulation in the capital and throughout the country, but
ceased publication on September 1, 1942; La Nacién was the mouthpiece of
the Partido Accién Nacional (PAN), whose leaders were prominent Catholics.
Due to the many religious and political factors involved, Guy Ray, the unoffi-
cial American Press Officer, considered La Nacién as “the most difficult one
that the Embassy has endeavored to handle.”

Nazi activities in the Mexican press

After Adolf Hitler came to power in January 1933, Germany substantially
increased its propaganda activities at home and abroad. In Mexico, the Third
Reich’s propaganda machine received an important impulse in April 1935,
when Berlin assigned Arthur Dietrich as Press Attaché to the German Lega-
tion. Dietrich soon established such a notorious career that his critics would
come to dub him “the Mexican Fithrer.”s

The Nazi apparatus in Mexico was financed by forced contributions and
by donations from German-owned firms, which held strong positions partic-
ularly in the hardware market and in the chemical and pharmaceutical indus-
tries.” German companies were investing large sums in newspaper advertising
and Arthur Dietrich convinced them to work together as a pool so as to use
their combined market power to influence the media’s editorial stance toward
the Third Reich.’® In mid-1935, the German legation supported the creation
of the evening newspaper La Noticia, providing it a monthly subsidy of 500
pesos. When this paper failed, Dietrich took control in 1936 of the capital’s
popular tabloid La Prensa and supported it with 1,500 pesos monthly and
substantial commercial advertising.!! During 1938 even the most prominent
“independent” newspapers, Excélsior and El Universal, published full sec-
tions of disguised propaganda that were paid for by Nazi agents.> Many jour-
nals and magazines were also receiving information and photographs from
German news agencies free of charge or for a symbolic fee.® The Office of
German Press bought off many Mexican journalists such as José Pagés Llergo,
an influential writer with the newsmagazine Hoy. He was hired to work as a
“foreign correspondent” based in Germany following the commencement of



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 184

184 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

hostilities. Pagés was granted a generous expense account while traveling and
reporting from Germany and other European countries.!*

In 1940, the German activists in Mexico founded new propaganda outlets
such as the news weekly 7imon, which started on February 22. Directed by
José Vasconcelos, one of the most outstanding Mexican intellectuals of the
day, Timén was heavily subsidized by the German embassy and financially
supported by German advertisers. It aimed at the conservative and educated
middle classes and became a blatantly propagandistic vehicle for the Third
Reich. Above all, Timén sought to persuade Mexicans to remain neutral and
to avoid commitments with the United States.!

Not surprisingly, Axis propagandists sought to make the most out of Ger-
many’s rapid military triumph in Poland and subsequent campaigns during
the spring and summer of 1940. Thus, on May 31, 1940, the Spanish version
of Deutsche Zeitung von Mexiko was replaced by Diario Alemdn, which on
June 3 changed its title again to Diario de la Guerra.'® According to an FBI
report, its propaganda was “particularly vicious” because it falsely appeared
to be written by Mexicans. The newsboys that sold it had instructions to hand
it out for free to customers from the lower classes.”

Yet Germany’s triumphs on the battlefield were not easily translated into
victories on the propaganda front, as the official correspondence and personal
diary of the German minister in Mexico reveal. Germany’s propagandists in
Mexico were experiencing serious financial woes. On May 7, 1940, the min-
ister informed Berlin:

We are losing ground day by day for lack of funds. One newspaper after another

slips through our fingers, falling to enemy pressure. It would be a fatal error to

believe that we can successfully influence the press simply by means of printing
supplies, personal contacts, cocktails... Here all of the newspapers and journalists
expect material rewards for their collaboration, rewards which seem to be available

in abundance from the other side.!$

Such complaints allow us to develop a fairly objective understanding of
the real balance of power with regard to propaganda in Mexico during these
early and decisive wartime months. Indeed, German intrusions in Mexico’s
media were soon to be thwarted by other forces.!

Allied activities in the Mexican press

When the war broke out, the British Consul General in Mexico, Thomas Rees,
formed a small war committee. Composed of the most influential British ex-



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 185

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 185

patriates, the new organization included a subcommittee in charge of pub-
licity activities.?® In mid-September, the Ministry of Information in London
named Robert Marett as its representative in Mexico. Marett, who spoke per-
fect Spanish, had ten years of business experience in Latin America, seven of
which he had spent in Mexico as an executive of El Aguila Petroleum Com-
pany. He had married into a prominent Mexican family and thereby acquired
many useful contacts among the corporate, governmental and social elite. As
a foreign correspondent for The Times from 1936 to 1938, he became very
familiar with local issues, so much so that he authored a book on his experi-
ences in Mexico.?! Marett immediately moved to reinforce the publicity in-
frastructure already in place, while also establishing the Inter-Allied Commit-
tee of Propaganda (IACP). Chaired by the Consul General of Great Britain,
the IACP was composed of representatives from the British, French, Polish,
Dutch, Belgian, Greek and Jewish communities in Mexico.?? The IACP cre-
ated the Allied Information Office (AIO) as a means of stirring up sympathy
for the Allied cause in Mexican public opinion. By mid-March 1940 the Office
was co-chaired by Robert Marett and Jacques Soustelle, a prestigious French
anthropologist and expert on Mexico’s indigenous cultures. Young, energetic
and well-prepared, these two agents would prove to be the main figures be-
hind the Franco-British communication efforts in the first years of the war.??
Following the fall of France, General Charles de Gaulle named Soustelle as
the representative of the Free French Movement in Mexico. The anthropolo-
gist thereupon established a Press Bureau that worked very closely with the
AIO. The British took responsibility for most of the operative burden of the
IACP. Nevertheless, until mid-1942 the French community in Mexico cov-
ered half of the substantial expenses of the Allied Information Office and also
financed the much lower propaganda outlays of the Free French Movement.*
British propaganda agents took a poor view of the Mexican press as

lacking a high standard of independent or intelligent journalism. For its foreign
news and comment it relies respectively upon the services of the ‘Associated Press’
and the ‘United Press’, which are provided by these agencies at cheap and, in some
cases, uneconomic rates, and upon special articles, syndicated throughout Latin
America, by American, and occasionally British, writers on political and military
subjects.?

Yet more importantly, the British decried the fact that even the leading
newspapers and magazines in Mexico seldom evinced firm editorial policies
and that commercial revenues directly conditioned the press’s attitude to-
wards the war. Hence, the editorial stance of a given paper seemed to reflect



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 186

186 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

the relative amount of Allied and German advertising and publicity that was
forthcoming.

Indeed, through much of Mexico’s modern history it was timeworn prac-
tice to bribe editors or reporters to portray propaganda as news (a genre lo-
cally known as gacetillas) or to subsidize newspapers so as to influence edito-
rial policy.” During the inter-war period, the German Press Office had made
a substantial investment of this nature in Mexico’s press media. At the outset
of the war, the British Consul General calculated that they would require at
least 500 pounds a month to undertake an extensive and effective publicity ef-
fort to wield “control [over] well-established local papers with morning and
afternoon editions.”? Marett denounced the Mexican press as “excessively
mercenary,”” but this opinion did not stop him from playing the bidding
game to secure the placement of British propaganda throughout the Mexican
media at what proved to be a very high premium.

By late 1940, out of the AIO’s total monthly budget of 35,900 pesos,
15,500 pesos were disbursed for “subsidies” to periodicals and for covering
the operational deficits of ANTA.* A purportedly Mexican news agency,
ANTA had been set up to place news items, cartoons, photographs and ed-
itorials throughout the country. It was financed by the French news agency
Havas and, after the fall of France, by the British Reuters. To put these fig-
ures into perspective: AIO’s monthly budget provisions for activities seeking
to influence radio broadcasts in Mexico were only 1,000 pesos. Clearly, the
British strategy focused on printed mass communication.’® The U.S., in con-
trast, regarded radio as their medium of choice.’2

The Mexican government and the national press

In the first months of 1940, several newspapers in the U.S. launched a heavy-
handed and paranoid campaign against the Mexican government and its sup-
posed “lukewarmness” towards an alleged Nazi “Fifth Column.” Some pa-
pers even claimed that neighboring Nazis were planning to invade the United
States.”

At the same time, and even as it still professed neutrality in the world
conflict, the Mexican government played a most decisive role in stopping
the dissemination of German propaganda. Lizaro Cérdenas, Mexico’s left-
ist president, whose hatred of Fascism and Nazism was well known, showed
growing uneasiness with the widespread propagandistic activities sponsored



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 187

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 187

by the German legation. Thus, on June 11, the Mexican government declared
Arthur Dietrich persona non grata and expelled him from the country.** That
same day, the Mexican Justice Department convened all the editors and man-
agers of the capital’s newspapers to inform them that the government’s foreign
policy was now sympathetic towards the U.S. and that their cooperation in
fostering better bilateral relations would be greatly appreciated.’® Thereafter,
the Mexican government shut down 7imodn and began to censure the news
emanating from fascist countries. Cirdenas communicated to U.S. officials
his hopes that the press in their country would adopt a more friendly pos-
ture towards Mexico. The Department of State thereupon directed its staff to
take advantage of any opportunity to praise Mexico without overdoing it. It
was hoped that these messages would deflate the anti-Mexican campaign of
certain North American newspapers and magazines.?

These early anti-German diplomatic moves signaled a clear pro-Allied
posture on the part of the Mexican government. Subsequent reports con-
cluded that the expulsion of the Nazi mastermind, Arthur Dietrich, led to a
steep decline in pro-German publications.’” What is noteworthy for our pur-
poses is that Germany’s propaganda machine had already received a massive
blow weeks before the OTAA was established and many months before the
American Embassy became actively involved in war propaganda. The Mexi-
can government thus deserves credit for significant advances against the Nazi
agents during this time period. Cirdenas’s successor, Manuel Avila Camacho,
clearly continued this course. On March 28, 1941, his government shut down
one of Germany’s few remaining organs of overt propaganda, Diario de la
Guerra.>®

After Mexico entered the war in May 1942, a special propaganda agency
was set up, the Direccion General de Informacion. The new agency reported
to the Ministry of the Interior and followed a corporatist pattern. It re-
lied heavily on influencing regional and local public opinion leaders. Toward
this end, it used traditional ways of communication such as town meetings,
posters, flyers, “corridos” (Mexican folk songs), talks and conferences given
by teachers, politicians, intellectuals, etc. Within this communication system,
the governmental ministries played a large role (especially the Ministry of Ed-
ucation) along with organs of the governing party, the PRM. Yet the State’s
propaganda budget was limited and the state-owned mass media rather feeble.
The government therefore turned to the commercial mass media and obtained
cooperation from private quarters.” Surprisingly, we have found no evidence



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 188

188 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

of coordination or cooperation between the Mexican propaganda offices and
their Allied and American counterparts.

The U.S. State Department and the Mexican press

From the mid-thirties onward, the U.S. Embassy in Mexico kept a close watch
on every step taken by fascist organizations. At the same time it scrutinized
the Mexican media. It reported on the launching of new periodicals or the
publication of articles of interest for the United States. Moreover, upon par-
ticular requests from the State Department, the Embassy carried out some
more thorough investigations: for instance, it analyzed the extent to which
U.S. news items were carried in the local press as well as the increase or de-
crease of such coverage over a period of time.* As the political situation in
Europe worsened and Nazi-Fascist propaganda activities gathered strength in
Mexico, the U.S. Embassy increasingly reported on this subject. Thus, in Jan-
uary 1939, it conducted a very detailed study of the capital’s press, pointing
out for each periodical the owners, circulation, readers’ profiles, reputation
and attitudes towards the governments of Mexico and the United States. In
May of that same year it investigated rumors about the alleged financing by
the German Legation of the leading newspaper Excélsior and its evening edi-
tion Ultimas Noticias.*!

Apart from consular dispatches from all over the country, the Embassy
was receiving information from FBI agents, military attachés, Mexican official
and unofficial informers and diplomats of the Allied countries. In a nutshell,
the Embassy carried out its own investigations of the Mexican mass media
and had at its disposal a suitable network for monitoring the state of public
opinion in the country. The handling of the press was put into experienced
hands. At the beginning of 1941, the U.S. Embassy appointed Guy W. Ray as
its Second Secretary, a move that would turn out to be decisive in the follow-
ing years.®

The Office of Inter-American Affairs (OIAA) and the Mexican Press

The organizational history and general objectives of the OTAA have been ex-
plained elsewhere in this volume and need not concern us here.* For our
purposes, it will suffice to remind our readers that analyzing and monitor-
ing Latin America’s print media was one of the OIAA’s major tasks, as well



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 189

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 189

as coaxing the press towards a more pronounced pro-Allied stance. Hence,
the Press Division was one of the largest and best-established subdivisions of
the Rockefeller agency and Mexico was one of its most important operational
fields south of the Rio Grande.

The OIAA was operating in realms that by tradition and international law
were the responsibility of the State Department. Rockefeller’s authority and
jurisdiction, moreover, had been poorly defined. Such conditions inevitably
led to tensions with powerful figures in the State Department and in the diplo-
matic corps. As will be explained below, these tensions climaxed in the early
months of 1941 when the State Department pressured President Franklin D.
Roosevelt to clarify responsibilities. In a letter to Rockefeller in April 1941,
the President reaffirmed the State Department’s overall responsibility for for-
eign policy and subjected the OIA A’s activities to the Department’s oversight
and approval. From then on, the two parties enjoyed relatively harmonious
relations, but underlying tensions continued to surface at times, particularly
in Mexico.*

First mass media studies and public opinion surveys in Latin America

From the very beginning of his nomination as Coordinator, Nelson Rock-
efeller wanted to undertake a detailed investigation about the state of Latin
America’s mass media and public opinion in order to better understand their
attitudes towards the United States as well as the nature and scope of Axis
propaganda. Toward this end, in the fall of 1940, he approached the noted
polling expert George Gallup. Gallup brought into the project an associate of
his, Hadley Cantril, who was to direct public opinion surveys in Latin Amer-
ica. The first and most elaborate survey was conducted in Brazil, because of
the country’s importance and strategic location. For Mexico and other coun-
tries Rockefeller turned to the American Association of Advertising Agencies
(4As) for recruiting “observers” to monitor opinion in the press and radio
of the major cities. These observers performed a variety of functions. For in-
stance, they maintained a daily clipping service on local and editorial opinion;
they surveyed the technical facilities of the main media outlets and tracked au-
dience, circulation, ownership and attitudes towards the belligerents and the
United States.* Rockefeller’s man in Mexico City was Harald J. Corson, an
advertising expert in his early forties.*



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 190

@7

190 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

By early 1941 the OIAA was prepared to use these men for its first major
propaganda operation authorized by both Rockefeller and Assistant Secre-
tary of State Adolf Berle. The “observers” placed full-page advertisements
by a dummy firm, the Inter-American Travel Agency, depicting the United
States as a prime destination for tourism. They ran the ads in the 350 major
Latin American newspapers and especially in those with unfriendly attitudes
towards the U.S. The objective was not only to present a positive image of the
Yankees, but also to foster economic dependency. Once dependent on Amer-
ican advertising money, it was reasoned, the paper in question could later be
brought to heel.#’ Many embassies condemned the scheme as public funds
were being channeled to papers friendly to the Axis and expressed their dis-
pleasure at not being consulted. As Claude Curtis Erb has shown, no one in
the State Department was more upset than Undersecretary of State Sumner
Welles who had been in charge of Latin American relations since 1934. Welles
had opposed the creation of the OIAA in the first place. This advertising cam-
paign had taken him completely by surprise. Welles was irate at not having
been informed of ground operations taking place on his watch, and which
ended in a fiasco. Welles thereupon used this incident to convince Roosevelt
to put all the OTAA’s activities under the authority of the State Department.*

After this costly failure Rockefeller disbanded the 4As field organization.
(The observers were kept, however, and continued their research activities.)
Instead and this time in full cooperation with the State Department, the OTAA
created “Coordination Committees,” semi-official bodies of prominent U.S.
citizens residing in Latin America. The State Department and the OIAA
worked in concert to recruit committee members, always subject to local em-
bassy approval. On August 19, 1941, Secretary of State Cordell Hull and Co-
ordinator Rockefeller signed a formal agreement establishing this new field
organization. And so, a week later, John Dreier of the Department of State and
John McClintock from the OIAA departed for a trip through Latin Amer-
ica to formally establish the Coordination Committees.* Mexico’s committee
was set up on October 28 of that same year.*® Headed by James R. Woodul,
President of the American Smelting Company, the Committee had an execu-
tive board of eleven members, each one of whom was a senior manager at firms
such as General Electric, Anderson Clayton, General Motors, Pan-American
Airways, Colgate Palmolive and Sydney Ross, etc. Ms. Paxton Haddow di-
rected the Mexican Press Section from late 1942 onward. The Committee
could count on advice and aid from John Lloyd, Chief of the Associated Press
Bureau in Mexico, Edward P. Morgan, his counterpart in the United Press and



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 191

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 191

Curtis Vinson, staff correspondent of the Dallas Morning News. As the U.S.
Embassy reported to Undersecretary of State Sumner Welles: “In this way,
the Committee’s operating organization is assured of advice, guidance and
direction from those men [the American journalists] in Mexico most familiar
with the existing conditions in each specific field of its operations.” On the
Embassy’s side, Guy W. Ray was chosen as the Committee’s liaison officer.

New tensions between the State Department and the OIAA in Mexico

After serving as U.S. Ambassador to Cuba, on February 24, 1942, George S.
Messersmith presented to President Manuel Avila Camacho his credentials
as the new Ambassador to Mexico.’2 Messersmith’s arrival marks a turning
point in the relations between the U. S. Embassy and the OIAA in Mexico. If
the two parties had been able to cobble together a fairly harmonious working
relationship, the new Ambassador was to upset things.

Only a few months before Messersmith had urged American diplomats
to resist the interference of Rockefeller’s emissaries. In Havana he had been
most unfavorably impressed by Rockefeller’s press emissary: “[TThe poor fel-
low,” he complained, was supposedly reporting on public opinion, but was
“utterly incompetent to begin with, and so was pestering the embassy to do
his research for him.” Messersmith’s biographer Jesse H. Stiller describes how

in Messersmith’s jaundiced view, Rockefeller’s projects fell into one of two cate-
gories: worthy ones, like artistic exchanges, being bungled in the execution, and
unworthy ones, like his Hollywood movie stars on tour, that smacked of cultural
imperialism, insulted Latin intelligence, and probably converted not a single soul
to the Allied cause. On the bright side, Messersmith accurately foresaw “a hell of a
time” awaiting Rockefeller when next he had to go before Congress to justify his
prodigious expenditures. Until then, ‘we must see to it that these projects are kept
in line... The Coordinator’s Office is here today and may be gone tomorrow.” The
damage it did would fall to the State Department to repair.”

Messersmith was a career diplomat with little patience for amateurs and he
wholly disapproved of having naive and bungling intruders from the OTAA
meddling in his cultural and political bailiwick. On one occasion when Rock-
efeller’s chief of the Information Division, Wallace K. Harrison, came to brief
the new Ambassador on the OTAA’s local activities, Messersmith responded
by throwing Harrison out of the country. As the months passed, however,
the Ambassador eventually became somehow convinced of the usefulness of



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 192

192 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

the Coordinator’s Office and allowed a rapprochement, but only after mak-
ing sure that previous working arrangements between the Embassy and the
OIAA were modified to his advantage. From then on, Guy W. Ray, his un-
official Press Officer, was to supervise all propaganda activities.** Ray thus
became the most influential man within the realm of Mexican (and possibly
Latin American) mass media.’

In the meantime, the Mexican Coordination Committee had succumbed
to a period of confusion as its Executive Secretary informed Rockefeller in
late 1942: “It seems to us that the staff members concerned do not have a
clear comprehension of the position of the Ambassador and this Committee
in the administration of the program.” Such problems were finally settled a
few months later by means of a reorganization. Among other things, it was
decided that from now on the Coordination Committee in Mexico was in
charge of distributing the press material emanating from the OTAA’s Wash-
ington headquarters in order to improve the hitherto poor results in terms of
the number of items published by the Mexican media.’”

Controlling the press by investigating editorial policies, analyzing con-
tents and taking reprisals

Rockefeller and his agency made a substantial contribution to the U.S. gov-
ernment, and to the Department of State in particular, with its regional mass
media and public opinion research. The OTAA maintained “observers” in ev-
ery major city in Latin America and sponsored large-scale studies of the me-
dia. It analyzed communications media, their audiences and the firms that
were to be “blacklisted” because of their cooperation with the Axis powers.
The U.S. government published these Black Lists on July 17, 1941. They in-
cluded 1,800 cases, 180 of which were based in Mexico. The State Department
kept a less-publicized list that identified important persons and firms who
seemed most sympathetic to the Axis. “Blacklisted” entities included some
radio stations as well as newspapers and magazines such as La Prensa and
Hoy (Mexico City) or El Norte (Monterrey).>

The Black Lists proved to be the most direct means to control Axis influ-
ence in the Latin American media. They were also a clear demonstration of
how the OIAA could be of use to the Department of State. Notably, Harald J.
Corson’s secret content-analysis studies of Mexican mass media and his sur-
veys on public opinion, attitudes and reactions to the war news were the most



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 193

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 193

pioneering work of scientific communications research hitherto conducted in
Mexico. The British propagandists, who were acquainted with some of the re-
sults of Corson’s investigations, praised his skillful work.5

Controlling Mexican public opinion through the blocking of news sources

In their pursuit of the most up-to-date information on the progress of the
war, Mexican newspapers relied heavily upon international news agencies. As
was the case with most Latin American countries at that time, what knowl-
edge of the war that there was in Mexico came primarily from news services
that were “combatants” in the war of information and disinformation. In this
highly charged environment, propaganda had become a weapon of war. Many
authoritarian and democratic countries established special cabinet ministries
to produce and disseminate information. As a result, people found it harder
and harder to obtain trustworthy news.*!

The Transocean News Service, for example, a subsidiary of the official
Reich news service DNB, was an integral part of the Nazi propaganda ma-
chinery. Before the war, Transocean had been furnishing a daily news service
to all of the newspapers in Mexico City as well as to several others. All of
its contents originated in Germany and other foreign points and was trans-
mitted throughout Mexico by radio.®? During the first months of the war a
special news bulletin was prepared and supplied free of charge to many radio
stations.®

Transocean and other Axis-controlled news providers, however, were no
match for the Allies. Through blacklisting and other methods of intimidation
(explained below), the latter effectively reaffirmed their predominance in the
news field. As a U.S. Embassy official reported for the week from May 26
to 31, 1941, Transocean news bulletins were being published only in Mexico
City’s papers and, in comparison with the space allocated to news coming
from other agencies, accounted for only 1.9 percent of the grand total. The
Associated Press led the list with 37.2 percent; ANTA (which transmitted
news provided by British official services and Reuters) came in second with
26 percent; and the United Press came in third with 12.1 percent.®* In short,
by mid-1941 U.S. and British information services in Mexico were by far the
dominant source of news about the war.



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 194

194 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

Controlling Mexican public opinion by blackmailing the press

Although Government censorship was rather effective in dismantling the cen-
ter of Germany’s communications apparatus in Mexico and Allied blacklist-
ing operations greatly reduced the flow of news furnished by Axis-controlled
providers, such measures could not stop by fiat the widespread pro-Nazi sen-
timents held by large numbers of Mexicans. These people showed little sym-
pathy towards the British and American cause and they wanted Mexico to
remain completely neutral. Many editors of periodicals kept publishing a sub-
stantial amount of news and commentary that militated against the interests
of the Allies. Perhaps it was because of the editors’ personal convictions or
because they wanted to report the truth on the Nazi’s impressive military vic-
tories or because they were loath to lose precious German subsidies.

Britain’s representatives at first seemed rather unconcerned about the way
the war was presented in the Mexican press. The war was still in the “phony”
stage when in November 1939, Consul General Thomas Rees assured His
Majesty’s government that the principal newspapers in the capital were very
impartial and seldom published any editorials bearing on the conflict. He de-
nied rumors that Excélsior and EIl Universal were receiving funds from the
German Legation. Rees assured his superiors that there was no German slant
in the presentation of news in Mexico, save occasionally in Ultimas Noticias.s

During the spring of 1940, the situation changed dramatically. On April 10
Robert Marett wrote that Mexico’s press did report information detrimental
to the British. Interestingly enough, he blamed U.S. news agencies, particu-
larly the Associated Press, which he considered “far from friendly” to their
cause.®® Marett referred specifically to the agency’s headlines as presented in
such a sensationalist way that they worked against British interests and he sin-
gled out Ultimas Noticias as the worst offender. For that reason, the IACP ap-
plied an advertiser’s boycott against this paper and the whole Excélsior group
in August 1940. The editor-in-chief of Ultimas Noticias, Miguel Ordorica,
was forced off the staff on the 14th of that month,* though he returned to his
office a few months later.

By January 1941 the Office of Allied Information reported that almost all
of the chief periodicals in Mexico were presenting the news in terms favorable
to the Allied cause, giving for instance significant prominence to the British
advances in North Africa. The only real “fly in the ointment” was once again
the first edition of Ultimas Noticias. According to the British Consul General,
this paper had “always been hostile” to Great Britain, but in December 1940



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 195

@7

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 195

and January 1941, the publication outdid itself in its unfair presentation of
the news, especially regarding the “Lend-Lease Bill” debate in the United
States. Because of its “unfavorable scare headlines” and its unabashed editorial
policy, no one had any doubt that this newspaper was pro-German.*’

After several unsuccessful meetings with Rodrigo de Llano, President of
the Excélsior group, and also with Ordorica, the Inter-Allied Propaganda
Committee in Mexico City organized a new punitive campaign against the
whole group. Supported by the U.S. Embassy, American firms joined the
boycott and rumors spread that Excélsior’s publications were already included
on the dreaded Black Lists of the U.S. government.”® As a result, Rodrigo de
Llano became very upset and alarmed. On April 7 he held an urgent meeting
with his board of directors. De Llano blamed Ordorica for the editorial policy
that had sparked the economic reprisals and ordered him to take another leave
of absence. Immediately thereafter, he flew to New York to obtain the sup-
port of his friends from the Associated Press. De Llano obviously hoped that
if not he himself, then his business partners would be able to convince the
Department of State that his publishing group had never been sympathetic
to the Nazis, but was decidedly pro-American and pro-British. De Llano’s
lobbying activities proved so effective that by early May the State Depart-
ment came down decisively on the side of Excélsior. Sumner Welles blamed
OIAA officers for this mistake, for having produced a rushed and careless
analysis. Soon thereafter, the OIAA meekly offered to buy full-page adver-
tisements in Excélsior promoting the previously-mentioned “Inter-American
Travel Agency.””!

Around that time the British and the Americans applied another com-
mercial boycott, this time against Hoy, the news weekly with the largest cir-
culation in the country. Hoy had been accepting a large amount of paid pub-
licity from both the Allied and Axis camps since the beginning of the war.”2
The paper was therefore included in the State Department’s “un-official Black
List.”” Commercial reprisals forced Hoy’s general manager Allen Bernard to
make his own pilgrimage to Washington, D.C. After freely admitting that
pro-Nazi articles had appeared in the magazine in the past, Bernard repeat-
edly assured State Department officials that their future policy would be “en-
tirely favorable to the United States and continental solidarity.” Despite all
of Bernard’s best efforts, he was not able to erase his publication’s bad name
in U.S. governmental circles.”*



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 196

@7

196 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

Controlling the Mexican Press through newsprint supply

Newsprint became a powerful weapon in the Allies” arsenal for persuading
Mexican editors to favor the Allied cause. Printing paper was a scarce com-
modity during the war years and Canadian companies were the principal
suppliers. In May 1940 the British believed that this dependence should be
wielded as “a weapon [...] with the utmost discretion.” Rather than threaten-
ing the press directly with cutting off paper supplies, Allied agencies opted
for a different strategy. They resorted to persuading Mexican authorities to
request British assistance in solving the supply problem.”>

It seems that this strategy produced political dividends for both the Mex-
ican government and the Allies. First of all, the Directors of the four leading
papers in the capital agreed not to attack the new President Manuel Avila
Camacho in their publications. On February 12, 1941, they were then in-
cluded on the Board of PIPSA (Productora e Importadora de Papel S. A.),
a semiofficial agency charged with the rationing and distribution of imported
newsprint.”® They thereupon visited the Canadian Board of Trade so as to se-
cure future supplies. The head of the South American Section of the British
Foreign Division, Oliver Bonham-Carter, urged the Foreign Office to take
advantage of this opportunity for publicity purposes’”” and the British Con-
sul General in Mexico suggested that they “take action which [will] put an
effective check to German propaganda in the local press and ensure that fairer
publicity be given to Allied war news and anti-Nazi material.””

The PIPSA delegation also went to Washington, D.C., in order to nego-
tiate a loan for the construction of a paper mill in Mexico and to secure U.S.
assistance in the procurement and delivery of paper. On the American side
of the negotiations, Guy W. Ray added a clause in the contract by which any
attempt by a newspaper to import newsprint to Mexico required previous au-
thorization based on loyalty to the Allied and American cause. In addition,
the U.S. Embassy sent the list of the blacklisted Mexican periodicals to the
Canadian Government.”

Once the Japanese attacked Pearl Harbor and the United States entered
the war, the American propaganda machinery escalated its activities in Mex-
ico. In late 1941 and early 1942 Guy W. Ray invited the editors of the most
important of the recalcitrant papers to call on him in person or by means of
representatives at the U.S. Embassy. He assured them that the U.S. govern-
ment was not threatening to withhold newsprint, but rather wanted to explain
in no uncertain terms what the American position on the issue was and he



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 197

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 197

asked the editors for their cooperation. After lengthy discussions, the OTAA
reported, “these editors all agreed that the United States and Canada could
not reasonably be expected to furnish newsprint to papers which persistently
attacked the United States and the Allies.” The Embassy certainly did not ex-
pect “to have such papers do an about-face overnight, but rather to make a
gradual transition, the tempo of which will be set by Mr. Ray.” The reason
for this gradual approach was to give these publications time to compensate
for the expected loss of Axis revenue.®®

Controlling the Mexican press through advertising

The Advertising Group of Mexico was a bogus independent organization
invented by the Mexican-American Chamber of Commerce to make U.S.
advertisement contracts conditional on the elimination of Axis-propaganda
from the Mexican media. Because such a strategy required detailed informa-
tion, the new organization made arrangements with the Embassy to meet
Harald J. Corson. Corson explained to Hadley Cantril the scope and the
terms of the research he was going to supply:

Such information would consist of my regular reports (those I’ve been sending to
you) covering the respective periodicals, the running record I keep showing atti-
tudes expressed in editorials and main headlines of each of the papers, the classifi-
cation of each paper in accordance to the sentiments of the owners, and the policies
of the paper, and finally the current record I keep of all American products adver-
tised in each medium, with the total space occupied by each advertiser, as well as
the percentage of the total ad content which corresponds to American products.®!

During the meeting with Corson all the participants agreed that it would
be far preferable to avoid threats and pressure —at least in the beginning—
and instead use the policy of allocating advertisement contracts in accordance
with the stance taken by each medium.®? Newspapers in the capital feared
that the withdrawal of revenues from German corporations such as Casa
Bayer, producers of the pain-relievers Aspirina and Cafiaspirina, would not
be duly compensated by U.S. advertisements.®> After numerous talks between
Guy W. Ray and the owners and editors of all the capital’s papers, a solution
emerged: not only would the main American corporations and retailers sub-
stantially increase the amounts spent on advertisements, but they would also
pool their resources in the Advertising Group of Mexico to allow for suf-
ficient funds to be channeled to the individual papers.® Finally, starting on



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 198

@7

198 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

April 1, 1942, the Mexican owners of radio and newspaper companies agreed
to refuse all Axis advertising as long as the American businesses filled the en-
suing void by upping their own advertising by 50 percent. The surrendering
forces included the magazine Hoy, once a defiant rebel that had denounced
such hardball advertising tactics. Hoy had now become a humble supplicant,
anxious to erase everyone’s memory of its former self.8> From then on, the
Mexican mass media and the OTAA’s Coordination Committee maintained
a modus vivendi whereby the Mexicans accepted U.S. domination as long as
the Americans provided due compensation.

Mexican mercenary writers working for foreign propagandists

In addition to the Mexican News Agency ANTA, the Allied Information Of-
fice established in 1940 Servicio Mundial, a feature news and opinion agency.
Located in a separate office, this firm pretended to be a commercial enterprise
but was financed and managed by the Franco-British propagandists who con-
sidered it to be “an integral part” of their propaganda organization.® Servi-
cio Mundial was directed by Alexis Loustau, a Mexican of French extraction
whose assignment was to supply the press in the countryside with articles and
photographs favorable to the Allies (and a little later also to the Free French
Movement). To disguise the propaganda, he hired well-known Mexican re-
porters to write on-demand or pre-packaged stories. When the author was
French or British, a pseudonym would be used. Having started in January
1940 with 193 articles published, Servicio Mundial reached 40-odd provincial
papers, 25 of which were described as regular customers. Its monthly average
for that initial year was 441 articles. Activities peaked in June 1940 with 646
items published, so as to downplay Germany’s triumph over France.¥

One of the chief functions of this agency was to plant propaganda dis-
guised as news features and to “frame” war-related events in order to con-
vince readers of an eventual Allied victory. The Servicio Mundial played a
leading role in garnering the sympathies of the Mexicans at a time when Ger-
many appeared invincible. This is just one striking example among the many
successful manipulative techniques developed by the Allied propagandists.

In June 1941 Floyd Ransom, head of the Advertising Group of Mexico,
suggested to the American Embassy to approach well-known Mexicans such
as José Vasconcelos and Eduardo Villaseior, the chairman of Mexico’s Cen-
tral Bank, and invite them to write pro-American articles for a fee of 200 or



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 199

@7

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 199

250 US dollars. In order to appeal to their vanity, the Embassy should sug-
gest translating their articles into English and have them published also in the
United States, along with their pictures.® Interestingly, Vasconcelos accepted
and on February 19, 1942, he published an article in a leading Mexican maga-
zine urging the Mexicans to back the United States war against the Axis and
to follow Mexican government policies wholeheartedly. The American pro-
pagandists hailed this article as a success® and started to hire more Mexican
writers. They thereby followed the path taken by other foreign propaganda
agencies since the beginning of the war and even long before, as was the case of
the Germans. One of the most popular writers, especially among the provin-
cial papers, was Benito Xavier Pérez Verdia, who also had a radio commentary
program, which was financed by the OIAA’s Coordination Committee.”

From cooperation to competition: framing countries’ war and post-war
perceptions

By the end of December 1942 the Mexican mass media were wholeheartedly
aligned with the Allied cause. Apart from the PAN’s La Nacién and two mi-
nor anti-American papers in the capital, which were left unscathed in order to
simulate freedom of expression, the country’s mass media had been brought to
heel. Guy Ray reported that there was “not a single publication of outstanding
importance in Mexico, outside of Mexico City, which could be classed as anti-
American in its news and editorial policy.” Ray attributed this improvement
to the fact that Mexico’s media entrepreneurs had realized that newsprint was
controlled by the U.S. and Canada and that newspapers which continued to
attack the Allies could not expect to receive newsprint from their suppliers
in North America. In his report for the State Department he illustrated the
degree to which the Mexican press had been subjected to U.S. oversight and
control:

A policy on the part of the Embassy is keeping in close personal contact with the
principal newspapers and magazines in Mexico City and also with the most promi-
nent regional newspapers. Such publications frequently check information with the
Embassy and in most cases consult with the press officer of the Embassy when doubt-
ful questions or matters of controversial nature arise.”!

Within the same document dated December 11, 1942, Guy Ray failed to
credit extensive cooperation between the OIAA and the Allied Propaganda
Office.”? This omission is rather puzzling since all of these parties had worked



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 200

200 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

very hard at what might seem a concerted effort to persuade the Mexican mass
media to align themselves with the Allied cause.” Yet, at least in Mexico, the
rapport between the Inter-Allied Committee, the Free French Movement and
the Coordination Committee had never been very close and ended up be-
ing difficult and even acrimonious. The different propaganda teams soldiered
ahead in a rather uncoordinated fashion, presenting not even a semblance of
personal cordiality. Lack of coordination soon turned into competition and
mutual suspicion. Thus, by 1942 Jacques Soustelle wrote to his superiors in
London: “The United States considers Latin America to be its private sphere
of influence. Instead of cooperating on propaganda and information with the
Allies, the Americans are more inclined to seek a complete domination of the
press, radio and all mass communication by their own means.”*

Soustelle’s concerns were kindled, for example, by U.S. moves to mount
an editorial news service in competition with the agency that served the Inter-
Allied Committee. Not only did the new service headed by Harald J. Corson
duplicate the Inter-Allied Servicio Mundial, it was also willing to pay much
higher rates to the papers using their editorial opinion service. The French
calculated that the Americans were paying six hundred pesos for an article to
appear in twenty newspapers, while the Inter-Allied Committee and the Free
French Committee were paying around forty pesos for the same distribution.
Indignant about the situation, Jacques Soustelle lamented: “In addition to the
slovenliness of this bidding contest, the general effect is to keep our propa-
ganda out of the press. It is undeniable that the impoverished editors in the
provinces will always prefer to use an American article for twenty or thirty
pesos in lieu of publishing our material for nothing.” According to Soustelle,
the Americans practiced the same tactics with mercenary writers.”

The French were not the only ones to complain. In January 1944 the
British informed London that the Americans in their pursuit of control over
the press media and public opinion had intensified their efforts in the “bidding
contest.” According to this report, and although the press was less flooded by
U.S. activity than film and radio, the OIAA was becoming “increasingly ac-
tive” in this realm by “paying for a good deal of space using American firms’
commercial advertising as a lever.” Since the Americans were also subsidiz-
ing many papers in the provinces, the British found the spaces open to them
to be increasingly limited. The report depicted the British endeavors as being
“overwhelmed” by the waves of U.S. press commentators. It also complained
that the torrents of news that were pouring from American wire services suf-
fered from a “spin” that was exaggerating the U.S. contribution to the Allied



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 201

@7

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 201

war effort: “A.P. and U.P. dispatches reflected in the headlines give an unbal-
anced impression of U.S. participation in the war.”%

British observations are borne out by the OIAA’s Coordination Com-
mittee reports. In 1944, the OTAA inaugurated a new press service benefiting
the fifty-six major newspapers in the provinces and the leading periodicals
in the capital that were to be provided with two stories per day and many
glossy photographs. During March 1944, they set a striking record: 876 items
appeared in Mexico City papers alone.” Some months later the Committee
informed about the addition of a new journalist to their staff of writers hired
on a permanent basis.”

The British were not inclined to capitulate in the face of the deluge of U.S.
propaganda. As the Americans took over the English page in Novedades, for
which they paid one thousand pesos per month, the British withdrew their
subsidy to this daily and reached an agreement with Excélsior and El Uni-
versal whereby each was to publish at least fifteen British articles a month.
By the summer of 1944, both papers had taken “considerably more than this
number.” The British were also strongly promoting the services of Reuters,
which established a bureau in Mexico City in February 1944. Soon, many im-
portant Mexican papers were using its services and expectations were running
high in the British Ministry of Information, even as Reuters was deemed to
be fighting an “uphill battle” against U.S. news providers.”

Increasingly, the battle for hearts and minds was turning to postwar is-
sues and the Allies were soon joined by another competitor: the Soviet Union.
Around late 1943, the Soviet Tass jumped onto the postwar propaganda band-
wagon and began to provide information to the dailies £/ Nacional, El Popu-
lar and La Voz de México. The Soviet Ambassador undertook a very intense
public relations campaign amongst the upper echelons of Mexican politicians
and intellectuals. Before long, the American and Soviet Ambassadors, George
Messersmith and Constantine Oumansky, publicly entered into a harsh ide-
ological quarrel that was widely covered by the national and foreign media.
The Cold War thus started early in Mexico, but this is a topic that cannot be
dealt with here. Nevertheless, we should remind the reader that throughout
this period, the real tug of war regarding propaganda in Mexico was between
the United Kingdom and the United States.!®

The bribing of the Mexican press by the Americans did not come to an
end with the war. “For the magazines in Mexico City,” said a report from the
U.S. Embassy dated July 4, 1946, “we have regular publications by a Mexican
writer in the following magazines: Hoy, Sucesos, México al Dia, and Nuevo



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 202

202 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

Mundo. Mariana publishes one such article about every four to six issues.
They always have one in advance.”°!

The OIAA and the Mexican press — a balance

In a document titled “Future Information Program of the United States Gov-
ernment particularly as regards to Mexico” of March 23, 1945, Guy W. Ray
suggested that propaganda would play a “much greater part in future years,”
and he approved the idea of having an “external office” to help the U.S. Em-
bassy in this area. He thought that “the headquarters organization should
preferably be in the State Department.” However, in order to avoid the accu-
sation of being involved in propaganda activities, he suggested that the “in-
formation office” should be established as a separate organ and headed by
a manager under the guidance of the Embassy but with full authority with
regard to distribution of material.?2

With slight differences in their policies, strategies and tactics, all of the
major countries involved in the war used “external” offices to deal with the
Mexican mass media. After the German Propaganda Bureau had trail-blazed
the communications field by means of bribery and blackmail, the British pro-
pagandists with their Office of Allied Information, the French with their Free
French Press Bureau and the Americans through the Mexican Coordination
Committee, the Advertising Group of Mexico, and the Export Information
Bureau of the American Association of Advertising Agencies followed the
same path and gained unprecedented control of the Mexican press and hence
of the agenda-setting processes. In spite of the initial clashes with Ambassador
Messersmith, the OIAA came to play a decisive role in spreading American
propaganda in Mexico. In a way, the OIAA promoted the modernization of
the communications infrastructure: it brought new ideas and practices into
the Mexican information field and conducted pioneering work in the fields
of public opinion and mass communications research in Mexico. Yet such de-
velopments were accomplished by unethical means which carried a very high
price for the advent of true democracy in the country. The OTAA contributed
to, and reinforced, the collusion of interests between power elites and the me-
dia owners and operators. The U.S. information agents ended up using the
very same devious and unethical methods that the Nazis and Franco-British
propagandists had employed in Mexico in order to influence the communi-
cations sector’s entrepreneurs, editors, writers and finally the general public.



@7

Cramer_Prutsch 5/16/2012 12:23 Page 203

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 203

This reality completely contradicts the official history of the OTAA: “The Of-
fice prided itself in handling its information program in accordance with the
best professional standards, and with no deliberate perversion of the truth.”1%

If the OIAA, with the backing of Mexico’s wartime governments and in
cooperation with the State Department and other Allied agencies, was able
to bring Mexico’s mass media to heel, its effectiveness in influencing hearts
and minds should not be taken for granted. Mexico’s mass media reached at
best fifteen percent of the population and was heavily concentrated in a few
metropolitan areas. Of the twenty million Mexicans in 1940, seventy percent
lived in the countryside and most of these were illiterates immersed in local in-
digenous cultures and rather indifferent to the problems of the outside world.
The OIAA’s public opinion and mass media research, moreover, advanced as
it was for the time, does not provide a reliable assessment of the attitudes
held by the different sectors of the Mexican people, literate or illiterate. As
mentioned before, the Rockefeller agency conducted the first research of this
kind in order to measure the impact of its efforts, but was unable to produce
conclusive results as to the effects it had on hearts and minds.

Mexico, to be sure, came to join the Allied coalition in May 1942 when it
declared war on the Axis, but this move seems to have been guided rather by
a pragmatic assessment of wartime conditions and dangers than by a change
of attitudes towards its powerful neighbors of the North. It may very well be
that massive propaganda highlighting the danger of a foreign invasion by Axis
forces, as employed by the Mexican government as well as the Allied agencies,
helped to prepare the public for the alignment with the Allied cause, but even
so the power of propaganda should not be exaggerated.

During the Cold War years, even as schooling and literacy rates improved
markedly, the use of mass media for propaganda purposes continued to be
fraught with difficulties, as the OIAA’s successor, the United States Informa-
tion Agency (USIA), was to find out in a report of 1960. Mexicans continued
to be influenced by other sources, including public schooling, which tended
to convey a strong sense of nationalism, resentment of foreign interferences,

anti-capitalist notions as well as general distrust towards the Colossus of the
North.!*



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 204

@7

204

JOSE LUIS ORTIZ GARZA

Notes

* T wish to thank Theodore S. Wills for his invaluable assistance in this work.

—_

. See also Thomas Leonard’s contribution to this volume.

. National Archives and Record Administration, College Park, Maryland, Record Group

(hereafter, NARA, RG) Herbert Bursley to Secretary of State, December 14, 1942
(NARA, RG 59, 811.20212/60). Within the provincial group, eight belonged to the Aso-
ciacion de Editores de los Estados (Association of Editors of the States) and were among
the most influential provincial papers in the country: El Informador in Guadalajara; E/
Porvenir and El Norte, in Monterrey; El Siglo, in Torreén; El Mundo, in Tampico; E/
Heraldo, in San Luis Potosi; El Dictamen, in Veracruz, and El Diario de Yucatin, in
Mérida.

3. George Messersmith to Secretary of State, July 25, 1942 (NARA, RG, 812.917/56).
4, Ibid.

5.

6.

(o)

10.

11.

John C. Dreier to Guy W. Ray, February 6, 1942 (NARA, RG 59, 812.76/423). Harald
J. Corson, of whom we will speak later, headed the agency.

Robert H. K. Marett to Latin American Section. Report on Publicity Activities Decem-
ber and January, 1940 (National Archives of England, Public Record Office, London,
Foreign Office/hereafter PRO, FO 371/26075). Among the magazines of relative im-
portance were: Abora, América, Ast, Enigma, Estampa, Jueves de Excélsior, Libertad,
Meéxico al dia, Orbe and Revista de Revistas.

From Guy W. Ray to Secretary of State, December 11, 1942 (NARA, RG 59
812.911/487).

. Born in 1900, Arthur Dietrich graduated in 1922 in Agricultural Studies and traveled to

Mexico in 1924 to work as the administrator of a ranch. He was later arrested for swin-
dling 80,000 pesos and was jailed. Upon his release, he moved to a quiet neighborhood
in the capital, accompanied by his wife Felicia and their four sons. In November 1931
he joined the Nazi Party in Mexico City. By 1933, Dietrich had become Party Chief.
See Jurgen Miiller, “El NSDAP en México: historia y recepciones: 1931-1940,” Revista
de Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe 6, no. 2 (1995): 90-91; and
Archivo Genaro Estrada (from now on AGE) 111/323(43)/21, from the German Lega-
tion to Secretaria de Relaciones Exteriores (from now on SRE), April 16, 1935.

. Among them the most prominent were: Casa Bayer, Merck-México, Cia., General de

Anilinas, Beick Felix y Cia, Carlos Stein 'y Cia., Casa Boker, etc. See: Stephen R. Niblo,
“Allied Policy towards Axis Interests in Mexico during World War II,” Mexican Stud-
tes/Estudios Mexicanos, 17,2 (Summer 2001): 359.

Friedrich E. Schuler, Mexico Berween Hitler and Roosevelt. Mexican Foreign Relations
in the Age of Lazaro Cardenas 1934-1940 (Albuquerque, NM: University of New Mex-
ico, 1998), 148.

See letter and attachments from Xavier Campos Ponce to Francisco J. Mugica, Septem-
ber 7, 1937, Fondo Francisco J. Mugica (Jiquilpan, Michoacdn), Vol. 147, Doc. 88.



@7

Cramer_Prutsch

12.

13.
14.

15.

16.

17.
18.

19.

20.

21.

22.

5/16/2012 12:23 ©Page 205

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 205

See, for instance, the special section published in Excélsior about “Foreign Communities
in Mexico” on September 16, 1938, and the full-page article published by EI Universal
on October 14, 1938, 8.

Wallace K. Dillon to Department of State, July 21, 1939 (NARA, RG 59, 812.00-N/61).

Archivo General de la Nacion, Mexico City (hereafter, AGN), Branch “Presidents,”
Lazaro Cardenas (LC), 704.1/124-1, “El Nazismo en México, reporte de los Inspectores
PS-10 y PS-24,” May 23, 1940.

Itzhak Bar-Lewaw M., La Revista Timén y José Vasconcelos (Mexico: Edimex, 1971),
13-15. An excerpt from an article published by José Vasconcelos in the May 1940 edi-
tion of Timén gives us an idea of his ideology: “The Mexican people could be largely
Germanophile, and we believe that in truth they are, but only because they see in the
breaking of the present international order their own liberation. We desire the ideas,
the culture, the art and the trade with Germany. We also know there is no danger of a
German invasion, but we know that it is another power that hovers, and will continue
to hover over us. On the other hand, for our culture and for the integration of our econ-
omy, Germany represents a factor of first importance.” (NARA, RG 59, 812.00 B/584,
“Copy of Betty Kirk’s Life Magazine article,” airmailed May 18, 1940).

The launching of this paper was reported by FBI agents to the State Department: see J.
Edgar Hoover to Adolf A. Berle, Jr., July 8, 1940 (NARA, RG 59, 812.00-N/280).

Ibid.

Ridt von Collenberg’s personal diary. Archivo Histérico Genaro Estrada, Secretaria
de Relaciones Exteriores de México (hereafter “ASRE”), C-6-2-4 (2). [The translation
is mine.]

Judging on the basis of German sources, Radkau, for example, disagrees with the claim
that the Mexican press was firmly in the hands of German advertisers. “On the con-
trary,” she says, “the pressure that the French, the British and the North Americans
were exercising on the newspapers, by threatening to pull out their advertising, never
ceased to worry the Nazi Legation.” See: Verena Radkau, “Los Nacionalsocialistas en
México,” in Los empresarios alemanes, el Tercer Reich y la oposicion de derecha a Car-
denas (I1), eds. Brigida von Mentz, Verena Radkau, Daniela Spenser and Ricardo Pérez
Montfort (México: CIESAS, Ediciones de la Casa Chata, 1988), 168. [The translation is
mine.]

Marett had moved to London to work for the Shell Petroleum Company some time
between the end of 1938 and the summer of 1939 (“Mr. R. H. K. Marett. Details of
experience, etc.” Document sent to Mexico City Consul General, September 8, 1939,
PRO 930/111).

This work, entitled An Eyewitness to Mexico, was published by Oxford University Press
in March 1938. Thirty years later Marett published his memoirs, of which he devotes
a substantial part to his work as a propagandist in Mexico. See: Sir Robert Hugh Kirk
Marett, Through the Back Door: An Inside View of Britain’s Overseas Information Ser-
vices (Oxford and New York: Pergamon Press, 1968).

Letters dated October 7th and 14th, 1939 (PRO, FO 371/26087); “From Thomas Ifor
Rees to Anthony Eden,” November 26, 1941 (PRO, FO 371/22780).



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 206

@7

206 JOSE LUIS ORTIZ GARZA

23.

24,
25.

26.

27.

28.
29.

30.

Denis Rolland, Vichy et la France Libre au Mexique. Guerre, cultures et propagandes
pendant la Deuxiéme Guerre Mondiale (Paris: L 'Harmattan, 1990), 73-74.

Mexico Budget 1942/43, June 16, 1942 (PRO, FO 930/112).

Report on the Organization of the Allied Publicity in Mexico, January 17, 1941 (PRO,
FO 371/26075); and Annual Report for Mexico for 1942 (PRO, FO 371/33994). Ac-
cording to Lawson, “all the essential traits of Mexico’s political system were reflected
in the country’s press. Early on during the authoritarian rule, the media were colonized
and used as a vehicle of private gain and political legitimization (...) different factions
of the political elite founded or purchased their own newspapers to advance personal
and policy agendas, supporting them through an array of government subsidies.” See
Chapell H. Lawson, Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of a Free
Press in Mexico (Berkeley, CA: University of California Press, 2002), 25. For a good
study of the relationship between the print media and the Mexican government see:
Rafael Rodriguez Castafieda. Prensa vendida. Los periodistas y los presidentes: 40 arios
de relaciones (México: Grijalbo, 1993).

Report on the Organization of the Allied Publicity in Mexico, January 17, 1941 (PRO,
FO 371/26075); and Annual Report for Mexico for 1942 (PRO, FO 371/33994).

“Though these gacetillas are difficult to recognize, they probably constituted some 60
percent of the total magazine pages in Hoy and Masiana. Moreover government adver-
tising went much further than subsidizing self-praise for its functionaries; given the vast
number of nationalized businesses (...) the government was easily the country’s largest
advertiser.” See: John Mraz, “Today, Tomorrow and Always: The Golden Age of Illus-
trated Magazines in Mexico, 1937-1960,” in Fragments of a Golden Age: The Politics of
Culture in Mexico Since 1940, eds. Gilbert M Joseph, Anne Rubenstein and Eric Zolov
(Durham and London: Duke University Press, 2001), 123. See also: Joe Keenan, “La
Gacetilla: How Advertising Masquerades the News,” in A Culture of Collusion: An In-
side Look at the Mexican Press, ed. William A. Orme Jr. (Boulder, CO: University of
Miami, North South Center, 1997), 41-48.

Telegram from Consul General Mexico City, September 8, 1939 (PRO, FO 930/111).

Overseas Planning Committee. Plan of Propaganda to Mexico. First Revision of Chan-
nels, January 21, 1944 (PRO, FO 371/38314).

During the first period of the Second World War, the Inter-Allied Committee of Propa-
ganda was paying the Mexico City dailies £/ Nacional and EIl Popular a monthly sum of
1,000 and 2,000 pesos respectively. They had also bought for 1,000 pesos per month the
English page in Novedades. In Orizaba, the journal Radio Mundial was receiving 500
pesos per month. In Tampico, the Committee exercised complete control over La Tri-
buna. They were also paying “subsidies” to E/ Regional, in Culiacdn, and to Horizontes
and Las Noticias, both of Guadalajara. Mexico City’s magazines Ahora and Candil also
received financial help from French and British companies. A report for May 1941 indi-
cated payments to Novedades for the placing of 43 articles and also to EI Universal, for
publishing 5 items. This information was culled from different reports located in PRO
FO 371/26075.



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 207

@7

31.

32.

33.

34.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

41

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 207

Report on the Organization of Allied Publicity in Mexico; Consul General to C. R.
Bock, January 17, 1941 (PRO, FO 371/26075).

As of February 28, 1943 the OIAA’s expenditure for all of the Latin American republics
amounted to a total of $591,864 for radio projects, against $167,852 for press media and
$114,754 for motion pictures: see Rockefeller Archive Center, Nelson Aldrich Rock-
efeller Personal Washington Files (hereafter RAC, RFA, RG4, NAR Papers), OIAA
General 1940-1946, Box 4, Folder 34, Coordination Committee Activities. “Inception
of Committees to Date of Latest Expenditure Report Received” (as of 2/28/43).

The New York Times was one of the most persistent vehicles to spread rumors about
the Nazi threat emanating from Mexico, already beginning in 1938. See, for instance
“Warns of Mexican Nazi,” January 23, 1938, 25. “Fascist Influence Growing in Mexico;
U.S. Trade Suffers,” August 15, 1938, 1. In 1940, this reporting mounted to paranoia.
See, for instance, “Red-Nazi Plotting in Mexico Charged,” April 14, 1940, 31.

Telegrams from Pierre de L. Boal and from Mexican Embassy to Department of State,
June 1, 1940 (NARA, RG 59, 711.12/1467 and 1473); see Josephus Daniels, Diplomatico
en mangas de camisa, Spanish translation by Salvador Duhart (Chapel Hill: University
of North Carolina Press, 1949), 315.

“Mexico Reported Ousting Nazi Aide,” The New York Times, June 13, 1940, and “Re-
ich Press Chief Ousted by Mexico,” The New York Times, June 14, 1940, 8.

Telegrams from Pierre de L. Boal and from Mexican Embassy to Department of State,
June 1, 1940 (NARA, RG 59, 711.12/1467 and 1473).

Carmela E. Santoro, “United States and Mexican Relations during World War II” (PhD
diss., Syracuse University, 1967), 153.

See the complaints for this drastic measure published in its final edition: Diario de la
Guerra, Editorial, March 28, 1941.

The Mexican Archives” information about the activities of the “Direccién General de
Informacién” (DGI) is still poorly organized. What is available does not contain highly-
relevant documents. Nevertheless, some reports about propaganda expenditures and
allocations can be found at: AGN, DGI, 103.2/4, “Informe de labores llevadas a cabo
por el Departamento de Informacién General de la Direccién General de Informacién
del 1o. de septiembre de 1942 al 31 de agosto de 1943,” Box 244 and other documents
in AGN, DGI, 103.5.

These reports are located in NARA, RG 59, series 812.911: for the study of Guadalajara,
Jalisco, see NARA, RG 59, series 812.911/220; for Torreén, Coahuila: NARA, RG 59,
series 812.911/221, etc.

. See NARA, RG 59, 812.00/NAZI/9; 812.00/N/61, 812.911/255, y 812.911/261.
42.

Undoubtedly the most relevant and outstanding of all characters on the propaganda
stage in Mexico, Ray had arrived in the country in November 1933 to work as Vice-
Consul in Guaymas, Sonora. In April 1942 Ray was appointed Consul and in July 1945
he was named First Secretary of the Embassy. He relinquished that charge in April 1946
when he was posted to another country. Ray came back to Mexico in the middle of 1950,
but in September of that same year he suddenly passed away. (The cause of death is not
mentioned in the sources we investigated). By that time, Ray had already achieved the



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 208

@7

208

43,
44,

45.

46.

47.

48.

49.

JOSE LUIS ORTIZ GARZA

rank of Minister. He had the authority to take command of the Embassy in the absence
of the Ambassador. See ASRE, 1V/333 (73-72)/846, “Ray, Guy W.” It is very likely
that from 1942 to 1946 his real title was “Embassy Secretary in charge of informational
affairs,” a term that appears in a report dated July 4, 1946, when the U.S. Embassy in
Mexico reorganized its cultural and propagandistic activities. It is quite possible that
Guy W. Ray held this position. He may have then passed it on to David Thomasson in
April 1946. See W. L. Schurz to Mr. Storn, July 4, 1946 (NARA, RG 59, Records of the
International Information Activities, 1938-1953, Box 161, “Report on Mexico”).

See Introduction by Gisela Cramer and Ursula Prutsch.

H. Stephen Helton (Compiler), Records of the Office of Inter-American Affairs. Inven-
tory of Record Group 229 (Washington, 1973, National Archives and Records Service)
1-7 (Introduction).

These “observers” apparently worked for the “Research Division of the Export Infor-
mation Bureau” of the 4As and received special training in media content analysis from
Leonard Doob, one of the leading communication experts in the United States. In fact,
some months later, Harald J. Corson, who reported to Hadley Cantril, conducted pub-
lic opinion surveys in Mexico City that were based on Gallup’s methodology (adapted
to local conditions). See NARA, RG 229, General Records, Commercial and Financial,
Regional Reports and Surveys, Box 138 “Export Information Bureau” # 18, passim and
ibid: Box 139 “Export Information Bureau” # 19, Manila Envelope.

NARA, RG 229, General Records, Commercial and Financial, Regional Reports and
Surveys, Box 137, American Social Surveys Export Info 8, Names and addresses of ob-
servers. For a detailed analysis of Corson’s public opinion polls in Mexico, see: José
Luis Ortiz Garza, Ideas en Tormenta: la opinion piblica en México en la segunda guerra
mundial (México: Ruz Ediciones, 2007).

In an official memorandum of the OIAA’s Commercial and Financial Division, this
project was described as a bogus travel promotion. Its primary purpose was described
as “to tell the story the way we want to tell it in those countries and to make it prof-
itable for publishers.” In another letter, dated March 13, 1941, Nelson Poynter noted
that the advertising campaign would start out “as innocuous travel advertising,” but his
hopes were that in the very near future it would be converted into “hard-hitting po-
litical advertising”: Donald W. Rowland, History of the Office of the Coordinator of
Inter-American Affairs. Historical Reports on War Administration (Washington, D.C.:
GPO, 1947), 245-248.

Claude Curtis Erb, “Nelson Rockefeller and United States-Latin American Relations,
1940-1945” (PhD diss., Clark University, 1982), 96-97.

Committee members served without compensation, although they could hire full-time
staff. All expenditures on personnel and on the administration of programs were pro-
vided through indirect grants in order to officially separate them from the U.S. Embassy
or the OTAA; see Rowland, History of the Office, 245-248.

50. John Atkin to Nelson Rockefeller, July 25, 1945, attached document (RAC, RFA, RG4,

NAR Papers, OIAA General, 1940-1946, Box 4, Folder 34, Coordination Committees,
1942-1945).



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 ©Page 209

@7

51.

52.

53.

54.

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 209

Herbert S. Bursley to Secretary of State, December 14, 1942 (NARA, RG 59,
811.20212/60).

A very favorable report about the new Ambassador was sent to London Reports on
heads of Foreign Missions (1942). Charles Bateman to Anthony Eden, July 7, 1942
(PRO, FO 371/30565).

See Jesse H. Stiller, George S. Messersmith, Diplomat of Democracy (Chapel Hill and
London: The University of North Carolina Press, 1987), 180-181; and Kent Warner
Smith, The United States Cultural Crusade in Mexico, 1938-1945: A Case Study in
Person-to-Person Peacemaking (Berkeley, CA: University of California, 1972).

The clause added by the Ambassador, referring to radio projects, said: “Content of all
programs is subject to the absolute control and supervision of Guy W. Ray, Second
Secretary of the Embassy, with whom all scripts must be cleared (this is not a term of
the contract, but it is distinctly understood and agreed to between the Committee and
the Embassy). Any deviation from the approved script is ground for cancellation with a
termination of liability for all amounts due or that fall due. Also the agreement may be
cancelled by the Committee at any time with or without cause on thirty days’ notice.
The work is to be done for cost only.” Dudley T. Easby, Jr. to Wallace K. Harrison,
March 14, 1942 (NARA, RG 59, 812.911/364).

55. John Atkin to Nelson Rockefeller, July 25, 1944 (RAC, RFA, RG4, NAR Papers,

56.

57.

58.

OIAA General 1940-1946, Box 4, Folder 34, Coordination Committees, 1942-1945).
Document sent as enclosure. From the total of 608 Committee members south of
the Rio Grande, Mexico had 168, followed by Argentina (77); Brazil (64); Chile (61);
and Colombia (31). Many nations had fewer than 10 members on their Committee.
The Committee in Mexico City alone had 70 members and there were subcommittees
in 20 other cities: Agua Prieta, Sonora; Ciudad Juirez, Chihuahua; Chihuahua, Chi-
huahua; Durango, Durango; Guadalajara, Jalisco; Matamoros, Tamaulipas; Mazatlén,
Sinaloa; Mérida, Yucatdn; Mexicali, Baja California; Monterrey, Nuevo Leén; Nogales,
Sonora; Nuevo Laredo, Tamaulipas; Oaxaca, Oaxaca; Pachuca, Hidalgo; Piedras Ne-
gras, Coahuila; Puebla, Puebla; San Luis Potosi, San Luis Potosi; Tampico, Tamaulipas;
Torreén, Coahuila, and Villahermosa, Tabasco.

Herbert S. Bursley to Secretary of State, December 14, 1942, with Attachment CCM-
844; W. C. Longan to Nelson Rockefeller, December 11, 1942, Attachment CCM-844
(NARA, RG 59, 811.20212/60).

Ms. Haddow remained at the helm of the Committee’s Press Section, but she dealt with
strictly operational and administrative issues, whereas Guy W. Ray was charged with the
task of dealing with the owners and the directors of the leading Mexican newspapers,
magazines and radio stations. Herbert S. Bursley to Secretary of State, December 14,
1942, with Attachment CCM-844; W. C. Longan to Nelson Rockefeller, December 11,
1942. Attachment CCM-844 (NARA, RG 59, 811.20212/60).

Fred Allan Fejes, “Imperialism, Media and the Good Neighbor: New Deal Foreign Pol-
icy and United States Shortwave Broadcasting to Latin America” (PhD diss., University
of Illinois at Urbana-Champaign, 1982), 157-158.



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 Page 210

@7

210

59.

60.

61.

62.
63.
64.

65.
66.
67.

68.

69.

70.

71.

72.

73.

74.

75.

JOSE LUIS ORTIZ GARZA

Edward H. Robbins to Laurence Duggan, September 22, 1941 (NARA, RG 59,
812.917/46).

Robert H. K. Marett to Latin American Section of the Ministry of Information, April
24, 1941 (PRO, FO 371/26075).

By mid-September, the prestigious journalist and scholar Salvador Novo advised radio
listeners tuning into European war news that “they will have to use their brains or their
hearts to figure out what is happening in the war, its causes and its trends.” Cfr. “Guerra
de noticias,” Hoy, September 16, 1939. Reproduced in Salvador Novo, La vida en Méx-
ico en el periodo presidencial de Lazaro Cdrdenas (México: Empresas Editoriales, 1964),
413-414. [The translation is mine.]

NARA, RG 59, 800.20212/392.

Robert H. K. Marett to C. R. Bock, June 4, 1940 (PRO, FO 371/24218).

We are not including syndicated columns such as the ones from The New York Times,
or Time magazine. Also excluded are feature services. The main users of Transocean
bulletins were, as expressed in lineal centimeters, column width: La Prensa, with 271;
El Universal, with 140; Ultimas Noticias, with 115; Excélsior, with 83 and El Universal
Grdfico, with 44. Neither Novedades nor El Nacional had published anything from this
agency. See Space occupied by News Dispatches in Mexican Newspapers (NARA, RG
59, 812.911/315).

Thomas Ifor Rees to Kenneth G. Grubb, November 6, 1939 (PRO, FO 930/111).
Robert H. K. Marett to K. G. Grubb, April 10, 1940 (PRO, FO 371/24218).

Besides the morning paper and its first evening edition, the group also published an
afternoon newspaper bearing the same name and issued two weekly magazines: Jueves
de Excélsior and Revista de Revistas.

Josephus Daniels to Secretary of State, April 10, 1941 (NARA, RG 59, 812.911/307).
Report on the Organization of Allied Publicity in Mexico; Consul General to C. R.
Bock, January 17, 1941 (PRO, FO 371/26075).

Report of Naval Attaché to State Department, March 20, 1941 (ANW, RG 59,
811.20212/25).

Sumner Wells to Laurence Duggan (and enclosures), May 2, 1941 (NARA, RG 59,
812.911/311.

Report on the activities of the Allied propaganda office, April and May 1941 (PRO, FO
371/26075) and “Nuestro Amo es el Publico,” Hoy, April 26, 1941, editorial page.
From Edward H. Robbins to Lawrence Duggan, September 22, 1941 (NARA, RG 59,
812.917/46).

Memorandum of the State Department, September 19, 1941 (NARA, RG 59,
812.917/45). Two other magazines with pro-German tendencies as the war began were
Todo and Ahora. Both changed their positions during the second half of 1940 because
of the advertising revenues that they were receiving from Allied companies and infor-
mation items furnished by the Americans: From Josephus Daniels to Secretary of State,
June 24, 1940 (NARA, RG 59, 812.917/19).

Robert H. K. Marett, to K. C. Grubb, May 7, 1940 (PRO, FO 371/24218).



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 Page 211

@7

76.

77.
78.
79.

80.
81.

82.
83.

84.
85.
86.

87.
88.

89.

90.

91.

92.
93.
94.
95.

FIGHTING FOR THE SOUL OF THE MEXICAN PRESS 211

Guy W. Ray to Secretary of State, September 24, 1942 (NARA, RG 59 812.00/32052);
Guy W. Ray to Department of State, April 20, 1950 (NARA, RG 52 912.60/4-2050);
see also “Nueva Organizacién de la PIPSA,” Hoy, February 22, 1941, 8.

Robert H. K. Marett to K. G. Grubb, May 7, 1940 (PRO, FO 371/24218).
Thomas Ifor Rees to K. G. Grubb, April 26, 1940 (Ibid.).

Dudley T. Easby Jr. to Wallace K. Harrison, March 14, 1942 (NARA, RG 59,
812.911/364).

Ibid.

Harald Corson to Hadley Cantril, Letter No. 80, August 5, 1941 (NARA, RG 229, Box
138).
Ibid.

Dudley T. Easby Jr. to Wallace K. Harrison, March 14, 1942 (NARA, RG 59,
812.911/364).

Ibid.

Ibid.

Report from Robert H. K. Marett to Ministry of Information, February 21, 1941 (PRO

FO 371/26075).
Ibid.; see also “El Nazismo en México” (AGN, L. C., 704.1/124-1).

Herbert S. Bursley to Mr. Dreier, July 1, 1942, and Letter attached from Floyd Ransom
to Walter Douglas, June 21, 1941 (NARA, RG 59, 812.911/7-141).

“Hubert Herring’s Committee on Cultural Relations with Latin America, Inc.,” Re-
lease No. 2, June 18, 1942. Titled “Primero es México” [“Mexico comes first”], the ar-
ticle appeared in Mexico City’s magazine Todo (February 19, 1942, 5). The following
is an extract translated by officers of the U. S. Embassy in Mexico: “Fortunately, we
do not have to sacrifice our convictions or forsake any of our principles in collaborat-
ing sincerely with the United States. Mexico belongs to a family of nations living under
Western customs and principles; we may belong to Latin civilization and they to Anglo-
Saxon, but the origins of our civilizations are the same: Greece and Rome.” (NARA, RG
229, Project Files, Publications, Box 1171; Folder: “Interchange of Articles for Maga-
zines and Books between the United States and the other American Republics $16,400-
4,850, Herring).

Herbert Cerwin to Nelson Rockefeller, December 4, 1944 (NARA, RG 229, Box 443,
Folder: “Cerwin, Herbert”).

Guy W. Ray to Secretary of State, December 11, 1942 (NARA, RG 59, 812.911/487)
[The italics are mine.]

Ibid.
Robert H. K. Marett to K. G. Grubb, May 7, 1940 (PRO, FO 371/24218).
Quoted in: Rolland, Vichy et la France Libre au Mexique. Guerre, 238.

While the French and British paid writers between twenty and thirty pesos for each
editorial, the Americans offered them sixty. Ibid., 240.



?CramerPrutsch 5/16/2012 12:23 Page 212

@7

212

96.

97.

98.

99.

100.

101.

102.

103.
104.

JOSE LUIS ORTIZ GARZA

Overseas Planning Committee. Plan of Propaganda to Mexico. First Revision of Chan-
nels, January 1, 1944 (PRO, FO 371/38314).

Covering Reports Received from April 25-May 1, 1944 (RAC, RFA, RG4, NAR Papers,
OIAA, Coordination Committee Reports, Issue 114, 5).

Paxton Haddow to Nelson Rockefeller, December 11, 1944 (NARA, RG 229, Box 342,
Folder: “Operating Procedure”).

Overseas Planning Committee. Plan of Propaganda to Mexico. Second Revision of
Channels, June 27, 1944 (PRO, FO 371/38314).

For further research into this subject, see: Juan Gustavo Galindo Gonzélez, “Las rela-
ciones entre México y la Unién Soviética durante la Segunda Guerra Mundial” (Bach-
elor’s Thesis, El Colegio de México, 1983); David Thomasson to Secretary of State,
December 7, 1943 (NARA, RG 59 812.74/532); Herbert Cerwin to Nelson Rocke-
feller, September 4, 1943 (NARA, RG 229, Box 345, Folder: “Reports”); Constantine
Oumansky to Secretario de Relaciones Exteriores, May 25, 1944 (ASRE 111 2479-7); C.
H. Bateman to Anthony Eden, April 28, 1943 (PRO FO 371/34004).

Report on Mexico, W. L. Schurz to Mr. Storn, July 4, 1946 (NARA, RG 59, Records of
the International Information Activities, 1938-1953, Box 161).

Arthur W. MacMahon, Memorandum on the Postwar International Information Pro-
gram of the United States. Prepared by Dr. Arthur W. MacMahon in cooperation with
The Office of Public Affairs (The Department of State: Washington, D.C., 1946), 126.
See Rowland, History of the Office, 42.

The USIA report pointed out: “The climate of public opinion in which the program is
operating leaves much to be desired. In spite of a generally friendly public press and the
posture of friendship Mexico finds vital to her national interests, a substantial percent-
age of the people in all walks of life dislike and distrust the United States, its government
and its people.” See: NARA, RG 306, “Inspection Reports and Related Records,” Box
6, Folder: Mexico, Inspection Report USIS/Mexico, From James L. Meader to the Di-
rector of U.S. Information Agency, July 15, 1960.



	Americas Unidas 3
	Americas Unidas 181
	Americas Unidas 182
	Americas Unidas 183
	Americas Unidas 184
	Americas Unidas 185
	Americas Unidas 186
	Americas Unidas 187
	Americas Unidas 188
	Americas Unidas 189
	Americas Unidas 190
	Americas Unidas 191
	Americas Unidas 192
	Americas Unidas 193
	Americas Unidas 194
	Americas Unidas 195
	Americas Unidas 196
	Americas Unidas 197
	Americas Unidas 198
	Americas Unidas 199
	Americas Unidas 200
	Americas Unidas 201
	Americas Unidas 202
	Americas Unidas 203
	Americas Unidas 204
	Americas Unidas 205
	Americas Unidas 206
	Americas Unidas 207
	Americas Unidas 208
	Americas Unidas 209
	Americas Unidas 210
	Americas Unidas 211
	Americas Unidas 212

